Trærne er viktige for oss!

NYHETER – Jeg har alltid vært fascinert av trær! Helt fra jeg var ganske ung og opp gjennom utdanning som landskapsarkitekt, og senere gjennom mitt virke som bildekunstner, sier Lars Ole Klavestad.

Han åpner lørdag sin førjulsutstilling i eget galleri i Gamlebyen, under tittelen «Klavestads arboret,» og som tittelen antyder, er det trær som er det gjennomgående temaet i alle de ca. 40 originale akvarellene på utstillingen.

– Hvis du tenker etter, er trær et veldig viktig element i tilværelsen både rent praktisk og følelsesmessig. I det siste er jo trær blitt løftet fram som viktige i kampen for et bedre miljø, og det er både bra og viktig! Men tenk på hva trærne betyr for dyr og fugler og insekter i det biologiske mangfoldet. Og rent følelsesmessig, det å kunne gå en rolig og avslappende tur i skogen og høre fuglesangen en vakker vårdag! Skogen og trærne har vært viktige for menneskene i hundrevis av år, både for rekreasjon og positive opplevelser. Og ikke minst som råstoff for industri og samfunnsutvikling. Ingen vet vel det bedre enn her i plankebyen Fredrikstad, sier han. (Saken fortsetter under bildet).

STILLER UT: «Klavestads Arboret» er tittel på Lars Ole Klavestads førjulsutstilling i eget galleri i Gamlebyen. Foto: Karl-Martin Bakke

Han peker på at dersom man ser tilbake i historien, så er det enda tydeligere hvor viktig trærne var.

– I Edens Have sto treet sentralt og spilte en viktig rolle. Det samme i norrøn mytologi med verdenstreet Yggdrasil og dets betydning for menneskene.

– Og tenk på tuntrærne rundt omkring på gårdene. Plassert midt på tunet og midt i tilværelsen til generasjoner. De har stått der i århundrer og observert livet med sorger og gleder og vært det faste punktet for menneskene. Er det rart at jeg har vært fascinert av trær og lenge har tenkt på å lage en slik utstilling? Selv papiret som jeg maler på, kommer jo fra trær, sier Klavestad entusiastisk.

– Du sier at alle disse bildene er laget i løpet av siste år?

– Det stemmer. Jeg har som sagt tenkt på en slik utstilling en stund, og måten jeg arbeider på er slik at jeg forbereder meg grundig og forsøker å planlegge forutsetninger og praktiske forhold så godt som mulig. Jeg arbeider ikke med enkeltbilder, men med hele utstillingen og tenker på bildene som en del av en større helhet. Når jeg føler at jeg er klar, går jeg inn i en boble der ideene kommer strømmende på, og da kan jeg jobbe flere dager i strekk. Det er også nødvendig rent praktisk fordi jeg maler akvareller, men ikke på en tradisjonell måte, hvor fargene er duse og liksom blir svakere ut mot slutten av strøkene.

– Jeg bruker klare og sterke farger med klart avgrensede figurer, hvor det ikke er rom for feilstrøk. Når jeg først har startet på et bilde, må jeg fortsette til jeg er ferdig med det, sier han.

– Du har jo et tydelig særpreg og stil på dine bilder?

– Ja, jeg kaller det «snurrealisme,» som jo selvsagt er en liten vri til surrealismen, men også en liten antydning til publikum om at dette er bilder som forhåpentligvis har en litt underfundig tone og litt humor, uten at det blir en vits, sier Klavestad.

Han mener det blir på samme måte som han jobber mye med tittelen på bildet. Han synes det er interessant å bruke ord og ordspill, og lager gjerne titler som kan være tvetydige eller har flere tolkninger. (Saken fortsetter under bildet).

TRÆR ER VIKTIGE – Jeg er fascinert av trær, sier Lars Ole Klavestad. Fra venstre: vinter, vår og sommer. Skjult bak kunstneren: Høst! Foto: Karl-Martin Bakke

– Utstillingen er åpen i snaue to uker. Blir ikke det litt lite?

– Nå har jeg holdt på med dette i 20 år og de siste tre i eget galleri, og min erfaring er at en kort og konsentrert utstillingsperiode er bedre enn en lang. Da vet de som kommer for å se eller kjøpe mine bilder hva de har å forholde seg til. Når de har bestemt seg for å komme, er det en god sjanse for at de treffer kjente som er ute i samme ærend. Jeg er også kommet til at 4 utstillinger i året er nok, og det gjelder uansett om jeg er med, eller om det er utstillinger for andre kunstnere, sier han.

– Synes du et er vemodig å si farvel til et bilde som du har lagt ned så mye intenst arbeid i?

– Nei, egentlig ikke. Som sagt jobber jeg intenst med bildene og titlene når det står på. Men når jeg er ferdig med dem, vil jeg helst vise dem frem så fort som mulig. Og når de henger på veggen og folk rusler rundt og koser seg og humrer og smiler litt når de leser titlene, da føler jeg at jeg har klart å gi noen en fin opplevelse, og da gleder det meg at bildene mine skal havne på en vegg hos noen som setter pris på dem. Gjennom årene har jeg heldigvis fått mange tilhengere som kommer tilbake på utstillingene. Noen ganger for å se og ha en hyggelig stund, og noen ganger kjøper de et nytt bilde. Så jeg både håper og tror at det kommer mange både gamle og nye venner, sier Lars Ole Klavestad.

Utstillingen «Klavestads arboret» åpner kommende lørdag og henger oppe til 16. desember.

Sist oppdatert: 1. desember 2021